Friday, November 17, 2023

Drama tv melayu

  Tajuk cerita berlainan tapi Thema sama, jantan rebut betina, betina rebut jantan, cinta tiga segi, gedik, bergaduh dgn madu,madu jahat,rebut suami,jika nak kawin bersyarat ceraikan bini pertama,membuli dan menidas adik beradik ,ipar dui, dengki,menghasut, memfitnah,rebut harta, mak mertua tak suka menantu, mak mertua ada pilihan lain. 

Suami tak menasihat emak, ikut kata emaknya walaupun emaknya salah, takut dicop derhaka(anak derhaka juga jika membiarkan emak buat jahat dan mengikut kehendaknya ternyata jahat).

 Isteri tak hormat suami serta isteri tengking dan maki hamun suami,suami penakut, tidak ada pendirian,cadangan isteri merupakan arahan yang mesti dipatuh.  

Jiran membawang.Gadis kampung tak melawan dianggap baik tapi gadis bandar jahat selalu membuli dan menghina gadis kampung.

 Cerita bersiri setiap episod watak dengki menang dan watak yang jadi mangsa setiasa kalah.Watak yang dengar tuduhan bertindak tanpa usul periksa dan menyerang mangsa. Hingga menjadi lumrah hidup sekarang, berdengki dan buat fitnah untuk berjaya. Dibudayakan lelaki perempuan halal bercampur berdua duan spt camping,berkelah,bercuti.

Tema cerita drama yang punahsihat sejak dulu hingga sekarang  menghasilkan budaya generasi yang buruk akhlak dan menjadikan ikutan dari satu generasi ke generasi berikutmya.

No comments: